6 клас
Узагальнення
знань
з теми «Вступ,
Клітина»
І варіант
Вибери одну правильну відповідь із запропонованих.
1. Біологія
– це наука, що вивчає: а) мінерали; б) живі істоти; в)хімічний склад води;
г)газовий склад повітря.
2. Укажіть
процес, пов’язаний з збільшенням маси і розмірів організму: а)дихання;
б) ріст; в)живлення; г)подразнення.
3. Термін
«клітина» вперше використав: а) Антоні ван Левенгук; б) Роберт
Гук; в) Ян Пуркиньє; г) Роберт Броун.
4. Цитоплазмою
називають: а) увесь внутрішній вміст клітини; б) внутрішній вміст клітини
за винятком ядра та органел.
5. Енергетичними
станціями клітини є: а) лейкопласти; б) хромопласти; в) вакуулі; г)
мітохондрії.
6. Основна
функція лейкопластів: а) здійснення фотосинтезу; б) запасання поживних
речовин; в) збереження форми клітини; г) транспортування речовин у клітину.
7. Укажіть
складові клітини, які забезпечують передачу спадкової інформації: а) хромосоми;
б) вакуолі; в) ядерця; г) рибосоми.
8. Безперервність
життя на Землі забезпечується: а) ростом клітин; б) розмноженням клітин;
в) обміном речовин; г) подразливістю клітин.
9. Клітинна
оболонка входить до складу клітин _________ і побудована з _________.
10. Живлення
рослин відбувається при допомозі процесу ________________. Такий тип живлення
називається _________________.
11. Установіть
відповідність між назвами наук і об’єктом їхнього
вивчення:
А.Ботаніка
Б. Зоологія
В. Мікологія
Г. Екологія
Д. Систематика
1.Вивчає зв’язки
між організмами і навколишнім середовищем
2. Вивчає гриби;
3. Вивчає рослини;
4. Вивчає
різноманітність усіх організмів;
5.
Вивчає тварин;
6.
Вивчає клітини.
12.
Запиши числами ознаки за якими живих організмів можна відрізнити від неживих:
1.
Рух; 2. Подразливість; 3. Живлення; 4. Розвиток; 5. Обмін речовин; 6. Ріст; 7.
Дихання; 8. Розмноження; 9. Перетворення енергії; 10 Мають клітинну будову.
Запиши відповідь на одне з двох запропонованих
завдань.
13.
Чому іноді клітину порівнюють з фабрикою?
14.
Положення клітинної теорії.
6 клас
Узагальнення
знань
з теми «Вступ,
Клітина»
ІІ варіант
Вибери одну правильну відповідь із запропонованих.
1. Життя
рослин вивчає: а)зоологія; б) мікробіологія; в) ботаніка; г) екологія.
2. Кисень,
необхідний для дихання, виділяють: а) гриби; б) багатоклітинні
тварини; в) рослини; г) віруси.
3. Для
розглядання будови клітин використовують: а) ручну лупу; б) штативну лупу;
в) світловий мікроскоп.
4. Непостійні
структури клітини – це: а) органели; б) включення; в) вода.
5. Укажіть
тип пластид, здатних до фотосинтезу: а) лейкопласти; б)
хлоропласти; в) хромопласти.
6. Укажіть
складову клітини, що є центром керування: а) мітохондрія; б)
хлоропласт; в) ядро; г) вакуолі.
7. За
синтез білка в клітині відповідають: а) мітохондрії; б) рибосоми; в)
ендоплазматична сітка; г) лізосоми.
8. Розміри
клітин збільшуються завдяки: а) обмін речовин; б) розмноженню; в) росту.
9. Ядро
зберігає ____________ інформацію та є своєрідним центром ____________ клітини.
10. Щільні
структури, які можна помітити лише під час поділу клітини називаються
_______________.
11. Установіть
послідовність поділу клітин: а) утворення двох дочірніх клітин; б)
розміщення хромосом посередині клітини; в) подвоєння хромосом; г)
розходження хромосом до різних частин клітини; д) ущільнення
хромосом; ж) поділ цитоплазми материнської
клітини.
12. Установіть
відповідність між органелами рослинної клітини та їхніми функціями (одна
зайва):
А. Ядро
Б. Рибосоми
В. Хлоропласти
Г. Ендоплазматична
сітка
Д. Діктіосоми
Ж. Лізосоми
1.
Фотосинтез;
2.
Транспортування речовин;
3.
Утворення білків;
4. Пакування
речовин в пухирці
5.
Внутрішньоклітинне травлення;
6.
Місце знаходження хромосом;
7. Захист від механічного
пошкодження.
Запиши відповідь на одне з двох запропонованих
завдань.
13.
Як забезпечується точна передача спадкового матеріалу від материнської клітини
дочірнім?
14.
Які характерні ознаки живих істот відрізняють їх від неживого?
6 клас
Узагальнення
знань з теми:
Одноклітинні
організми. Перехід до багатоклітинності
Варіант І
І рівень. Виберіть правильне
твердження, позначте його знаком «+» у таблиці, а неправильне — знаком «-» (за
кожне вірно визначене твердження — 0,5 бала).
1.
Еукаріоти — це організми, які не мають ядра.
2.
Амеби можуть розмножуватись статевим способом.
3.
Одноклітинним водоростям притаманний рослинний спосіб
живлення.
4.
Дріжджі – це одноклітинні гриби.
5.
У інфузорії-туфельки змішаний тип живлення.
6.
На прикладі евдорини та вольвоксу ми спостерігаємо явище
спеціалізації клітин.
ІІ рівень. Завдання з вибором однієї правильної відповіді (за кожне вірно
виконане завдання – 1 бал).
1.
Укажіть
організм, що здатний вбирати з повітря азот
А бульбочкова
бактерія
Б кишкова
паличка
В хламідомонада
Г дизентерійна амеба
2. Назвіть
клітини губок, які мають джгутики
А
комірцеві
Б
поверхневого шару
В
амебоїдні
Г
скелетоутворюючі
3. Процес
відновлення організмом утрачених частин тіла називається
А
спеціалізація
Б
фільтрація
В регенерація
Г брунькування.
ІІІ рівень. Завдання на встановлення
відповідності (за кожне правильно виконане завдання – 1,5 бала)
1.
Установіть
відповідність між організмом та особливостями його живлення
1 хламідомонада А фільтрує частинки органічних
2 ульва
решток, завислих у воді
3 дріжджі Б властивий змішаний тип живлення
4 інфузорія-туфелька В автотроф
Г живиться
бактеріями
Д розкладає вуглеводи (цукри)
2. Установіть відповідність між організмом та його
середовищем життя
1 ульва А
кров людини
2 дизентерійна амеба Б здебільшого прісні водойми
3 хламідомонада В моря
4 малярійний плазмодій
Г кишечник людини
Д організм рослини
ІV
рівень. Дайте повну
відповідь на запитання відкритого типу (3 бали).
Що спільного
та відмінного в будові одноклітинних та багатоклітинних водоростей?
6 клас
Узагальнення
знань з теми:
Одноклітинні
організми. Перехід до багатоклітинності
Варіант ІІ
І рівень. Виберіть
правильне твердження, позначте його знаком «+» у таблиці, а неправильне —
знаком «-» (за кожне вірно визначене твердження — 0,5 бала).
1.
Прокаріоти — організми, які не мають
ядра.
2.
Хламідомонада, як і амеба, не має
постійної форми тіла.
3.
Губка складається з клітин різних типів.
4.
Бактерії мають здатність переживати
періоди несприятливих умов у вигляді спор або цист.
5.
Малярійний плазмодій паразитує в
еритроцитах людини.
6.
Тіло дріжджів складається із сукупності
окремих ниток – грибниці.
ІІ рівень. Завдання з вибором
однієї правильної відповіді (за кожне вірно виконане завдання – 1 бал).
1.
Змішаний тип живлення характерний для
А амеби протея
Б евглени зеленої
В інфузорії-туфельки
Г хлорели
2. Укажіть клітини губок, які забезпечують
перетравлення їжі
А комірцеві
Б
скелетоутворюючі
В амебоїдні
Г поверхневого шару
3. Укажіть
процес, характерний для дріжджів
А
фотосинтез
Б виділення вуглекислого газу під час розкладання цукрі
В дихання
з використанням кисню
Г
активний рух за допомогою джгутиків
ІІІ рівень. Завдання на встановлення
відповідності (за кожне правильно виконане завдання – 1,5 бала)
1. Установіть відповідність між структурами клітини
одноклітинного організму та їхніми функціями
1 травна вакуоля А регуляція
тиску всередині клітини
2
скоротлива вакуоля Б
збереження спадкової інформації
3 ядро В забезпечення,
клітини енергією
4 війки Г забезпечення перетравлення їжі
Д забезпечення руху
4 війки Г забезпечення перетравлення їжі
Д забезпечення руху
2.
Установіть відповідність між організмом
та способом, яким він отримує органічні речовини
1
евглена зелена
А властиве змішане
живлення
2
хлорела
Б паразит
3
малярійний плазмодій В хижак
4
інфузорія-туфелька Г живиться клітинами бактерій
Д автотроф
ІV рівень. Дайте повну
відповідь на запитання відкритого типу (3 бали).
Що спільного та відмінного між
одноклітинними твариноподібними організмами та губками?
6 клас
Узагальнення
знань з теми:
"Різноманітність рослин"
Варіант
1
І рівень ( по 0,5 балів)
Позначте одну правильну відповідь
1. У клітинах
червоних водоростей відкладається:
а)
крохмаль б)багрянковий крохмаль
в)ламінарин
г)філофорин
2. У голонасінних
рослин вперше з’являється:
а)квітка б)плід
в)насінина
г)корінь
3. Шишка – це:
а) видозміна
пагона б)видозміна листка
в)пагін
г)видозміна квітки
4. Тривалість життя
статевого покоління у плаунів:
а) один
сезон б)15-18 років
в) 2
роки
г)5-8 років
5.
Панцир просочений сполуками Силіцію є у водоростей :
а)зелених
б)бурих
в)червоних
г)діатомових
6. До мохів
відноситься:
а) яловець
звичайний
б) сфагнум
в)
ламінарія
г)хвощ великий
ІІ рівень (кожне завдання 1 бал)
1.Із
запропонованих відповідей виберіть дві або більше правильних
Виберіть характерні ознаки хвощів:
А. у життєвому циклі
переважає спорофіт;
Б. у життєвому циклі
переважає гаметофіт;
В. тіло розчленоване
на вузли і міжвузля;
Г. стебло містить
кремнезем;
Д. мають
ризоїди;
Е. листки мають
вигляд зубчиків, які зростаються біля основи, утворюючі піхву, що покриває
вузол;
Є. листки великі,
розсічені;
ІІІ рівень (кожне завдання 1, 5 балів)
1.
Яке значення в житті людини мають водорості?
2.
У молодому світлому лісі між березами і осиками посадили ялини. Через 20 років
берези і осики зникли і на їхньому місці з’явився темний ялиновий ліс.
Поясніть, чому так сталося?
IV
рівень (3 бала)
Поясніть
переваги покритонасінних перед голонасінними.
6 клас
Узагальнення
знань з теми:
"Різноманітність рослин"
Варіант
2
І рівень ( по 0,5 балів)
Позначте одну правильну відповідь
1. У клітинах бурих
водоростей відкладається:
а)
крохмаль б)багрянковий крохмаль
в)ламінарин
г)філофорин
2. Покритонасінні рослини змогли витіснити голонасінних завдяки наявності:
а) квітки
й плоду; б) насіння;
в) розвиненої кореневої системи г)розвиненого стебла
3. Хвоя – це:
а)пагін
б)видозмінений пагін
в)
брунька
г)листок
4. Фотосинтез у
хвощів відбувається у:
а)
стеблі
б)листках
в)кореневищі
г)спорангіях
5.
На найбільших глибинах здатні мешкати водорості:
а)зелені
б)бурі
в)червоні
г)діатомові
6. До папоротей
відноситься:
а)щитник
чоловічий б) плаун баранець
в)
спірогіра
г)зозулин льон
ІІ рівень (кожне завдання 1 бал)
1.Із
запропонованих відповідей виберіть дві або більше правильних
1. Виберіть
характерні ознаки мохів:
А. у життєвому циклі
переважає спорофіт;
Б. у життєвому циклі
переважає гаметофіт;
В. мають
листкостеблову будову;
Г. спорангії зібрані
у стробіли, які розміщуються на верхівці пагонів;
Д. мають
ризоїди;
Е. підземна частина –
кореневище;
Є. спори
утворюються у коробочці;
ІІІ рівень (кожне завдання 1, 5 балів)
1.
Яке значення в житті людини мають покритонасінні рослини?
2.
Встановлено, що бурелом здебільшого ялини вириває з коренем, а сосни ламає.
Чому?
IV
рівень (3 бала)
Поясніть
переваги голонасінних перед папоротеподібними
Немає коментарів:
Дописати коментар