6 клас к.р.

 6 клас
Узагальнення знань
з теми «Вступ, Клітина»
І варіант
Вибери одну правильну відповідь із запропонованих.
1. Біологія – це наука, що вивчає: а) мінерали; б) живі істоти; в)хімічний склад води; г)газовий склад повітря.
2. Укажіть процес, пов’язаний з збільшенням маси і розмірів організму: а)дихання;  б) ріст; в)живлення; г)подразнення.
3. Термін «клітина» вперше використав: а) Антоні ван Левенгук; б) Роберт Гук;    в) Ян Пуркиньє; г) Роберт Броун.
4. Цитоплазмою називають: а) увесь внутрішній вміст клітини; б) внутрішній вміст клітини за винятком ядра та органел.
5. Енергетичними станціями клітини є: а) лейкопласти; б) хромопласти; в) вакуулі; г) мітохондрії.
6. Основна функція лейкопластів: а) здійснення фотосинтезу; б) запасання поживних речовин; в) збереження форми клітини; г) транспортування речовин у клітину.
7. Укажіть складові клітини, які забезпечують передачу спадкової інформації: а) хромосоми; б) вакуолі; в) ядерця; г) рибосоми.
8. Безперервність життя на Землі забезпечується: а) ростом клітин; б) розмноженням клітин; в) обміном речовин; г) подразливістю клітин.
9. Клітинна оболонка входить до складу клітин _________ і побудована з _________.
10. Живлення рослин відбувається при допомозі процесу ________________. Такий тип живлення називається _________________.
11. Установіть відповідність між назвами наук і об’єктом їхнього вивчення:            


А.Ботаніка
Б. Зоологія 
В. Мікологія
Г. Екологія
Д. Систематика 
 1.Вивчає зв’язки між організмами і навколишнім середовищем
2. Вивчає гриби;
3. Вивчає рослини;
4. Вивчає різноманітність усіх організмів;
5. Вивчає тварин;
6. Вивчає клітини.
12. Запиши числами ознаки за якими живих організмів можна відрізнити від неживих:
1. Рух; 2. Подразливість; 3. Живлення; 4. Розвиток; 5. Обмін речовин; 6. Ріст; 7. Дихання; 8. Розмноження; 9. Перетворення енергії; 10 Мають клітинну будову.
Запиши відповідь на одне з двох запропонованих завдань.
13. Чому іноді клітину порівнюють з фабрикою?
14. Положення клітинної теорії.

6 клас
Узагальнення знань
з теми «Вступ, Клітина»
ІІ варіант
Вибери одну правильну відповідь із запропонованих.
1. Життя рослин вивчає: а)зоологія; б) мікробіологія; в) ботаніка; г) екологія.
2. Кисень, необхідний для дихання,  виділяють: а) гриби; б) багатоклітинні тварини; в) рослини; г) віруси.
3. Для розглядання будови клітин використовують: а) ручну лупу; б) штативну лупу; в) світловий мікроскоп.
4. Непостійні структури клітини – це: а) органели; б) включення; в) вода.
5. Укажіть тип пластид, здатних до фотосинтезу: а) лейкопласти; б) хлоропласти; в) хромопласти.
6. Укажіть складову клітини, що є центром керування: а) мітохондрія; б) хлоропласт; в) ядро; г) вакуолі.
7. За синтез білка в клітині відповідають: а) мітохондрії; б) рибосоми;  в) ендоплазматична сітка; г) лізосоми.
8. Розміри клітин збільшуються завдяки: а) обмін речовин; б) розмноженню; в) росту.
9. Ядро зберігає ____________ інформацію та є своєрідним центром ____________ клітини.
10. Щільні структури, які можна помітити лише під час поділу клітини називаються _______________.
11. Установіть послідовність поділу клітин: а) утворення двох дочірніх клітин;  б) розміщення хромосом посередині клітини; в) подвоєння хромосом; г) розходження хромосом до різних частин клітини; д) ущільнення хромосом;      ж) поділ цитоплазми материнської клітини.
12. Установіть відповідність між органелами рослинної клітини та їхніми функціями (одна зайва):
А. Ядро
Б. Рибосоми
В. Хлоропласти
Г. Ендоплазматична сітка  
Д. Діктіосоми
 Ж. Лізосоми 
1.  Фотосинтез;
2. Транспортування речовин; 
3. Утворення білків;
4. Пакування речовин в пухирці
5. Внутрішньоклітинне травлення; 
6.  Місце знаходження хромосом;
7. Захист від механічного пошкодження.            
Запиши відповідь на одне з двох запропонованих завдань.
13.  Як забезпечується точна передача спадкового матеріалу від материнської клітини дочірнім?
14.  Які характерні ознаки живих істот відрізняють їх від неживого?

6 клас
Узагальнення знань з теми:
Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності
Варіант І
І рівень. Виберіть правильне твердження, позначте його знаком «+» у таблиці, а неправильне — знаком «-» (за кожне вірно визначене твердження — 0,5 бала).
1.      Еукаріоти — це організми, які не мають ядра.
2.      Амеби можуть розмножуватись статевим способом.
3.      Одноклітинним водоростям притаманний рослинний спосіб живлення.
4.      Дріжджі – це одноклітинні гриби.
5.      У інфузорії-туфельки змішаний тип живлення.
6.      На прикладі евдорини та вольвоксу ми спостерігаємо явище спеціалізації клітин.
ІІ рівень. Завдання з вибором однієї правильної відповіді (за кожне вірно виконане завдання –  1 бал).
1.      Укажіть організм, що здатний вбирати з повітря азот                                            
А бульбочкова бактерія
     Б кишкова паличка 
     В хламідомонада  
     Г дизентерійна амеба
2.      Назвіть клітини губок, які мають джгутики
    А комірцеві 
    Б поверхневого шару 
    В амебоїдні 
    Г скелетоутворюючі
3.      Процес відновлення організмом утрачених частин тіла називається
    А спеціалізація 
    Б фільтрація 
    В регенерація
    Г брунькування.
ІІІ рівень. Завдання на встановлення відповідності (за кожне правильно виконане завдання – 1,5 бала)
1.     Установіть відповідність між організмом та особливостями його живлення  
1 хламідомонада                       А фільтрує частинки органічних                                     
2 ульва                                           решток,   завислих у воді                             
3 дріжджі                                   Б властивий змішаний тип живлення               
4 інфузорія-туфелька                В автотроф                                                       
                                                   Г живиться бактеріями
                                                   Д розкладає  вуглеводи (цукри)   
2.     Установіть відповідність між організмом та його середовищем життя
1 ульва                                   А  кров людини
2 дизентерійна амеба           Б  здебільшого прісні водойми
3 хламідомонада                   В  моря
4 малярійний плазмодій     Г  кишечник людини
                                                Д  організм рослини 
ІV рівень. Дайте повну відповідь на запитання відкритого типу (3 бали).
     Що спільного та відмінного в будові одноклітинних та багатоклітинних водоростей?
6 клас
Узагальнення знань з теми:
Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності
Варіант ІІ
І рівень. Виберіть правильне твердження, позначте його знаком «+» у таблиці, а неправильне — знаком «-» (за кожне вірно визначене твердження — 0,5 бала).
1.      Прокаріоти — організми, які не мають ядра.
2.      Хламідомонада, як і амеба, не має постійної форми тіла.
3.      Губка складається з клітин різних типів.
4.      Бактерії мають здатність переживати періоди несприятливих умов у вигляді спор або цист.
5.      Малярійний плазмодій паразитує в еритроцитах людини.
6.      Тіло дріжджів складається із сукупності окремих ниток – грибниці.
 ІІ рівень. Завдання з вибором однієї правильної відповіді (за кожне вірно виконане завдання –  1 бал).
1.     Змішаний тип живлення характерний для
     А амеби протея
     Б евглени зеленої
     В інфузорії-туфельки
     Г хлорели
2.      Укажіть клітини губок, які забезпечують перетравлення їжі
      А комірцеві
     Б скелетоутворюючі
     В амебоїдні
     Г поверхневого шару
3.     Укажіть процес, характерний для дріжджів
    А фотосинтез
    Б виділення вуглекислого газу під час розкладання цукрі
    В дихання з використанням кисню
    Г активний рух за допомогою джгутиків
ІІІ рівень. Завдання на встановлення відповідності (за кожне правильно виконане завдання – 1,5 бала)
1.      Установіть відповідність між структурами клітини одноклітинного організму та їхніми функціями
  1 травна вакуоля                            А регуляція тиску всередині клітини
  2 скоротлива вакуоля                     Б збереження спадкової інформації
  3 ядро                                              В забезпечення, клітини енергією                    
       4 війки                                             Г забезпечення перетравлення їжі                    
                                                                Д забезпечення руху
2.     Установіть відповідність між організмом та способом, яким він отримує органічні речовини
   1 евглена зелена                            А властиве змішане живлення 
   2 хлорела                                        Б паразит
   3 малярійний плазмодій                В хижак
   4 інфузорія-туфелька                     Г живиться клітинами бактерій  
                                                            Д автотроф
ІV рівень. Дайте повну відповідь на запитання відкритого типу (3 бали).
     Що спільного та відмінного між одноклітинними твариноподібними організмами та губками?


6 клас
Узагальнення знань з теми:
"Різноманітність рослин"
                                                                  Варіант 1
                                                       І рівень ( по  0,5 балів) 
Позначте одну правильну відповідь
1. У  клітинах червоних водоростей відкладається:
а) крохмаль     б)багрянковий крохмаль
в)ламінарин     г)філофорин
2. У голонасінних рослин вперше з’являється:
а)квітка       б)плід
в)насінина    г)корінь
3. Шишка – це:
а)  видозміна пагона      б)видозміна листка
в)пагін                             г)видозміна квітки
4. Тривалість життя статевого покоління у плаунів:
а) один сезон        б)15-18 років
в) 2  роки              г)5-8 років
5. Панцир просочений сполуками Силіцію є у водоростей :
а)зелених      б)бурих
в)червоних   г)діатомових
6. До мохів відноситься:
а) яловець звичайний                    б) сфагнум
в)  ламінарія                                   г)хвощ великий
ІІ рівень  (кожне завдання 1 бал)
1.Із запропонованих відповідей виберіть дві або більше правильних
  Виберіть характерні ознаки хвощів:
А. у життєвому циклі переважає спорофіт;
Б. у життєвому циклі переважає гаметофіт;
В. тіло розчленоване на вузли і міжвузля;
Г. стебло містить кремнезем;
Д. мають  ризоїди;
Е. листки мають вигляд зубчиків, які зростаються біля основи, утворюючі піхву, що покриває вузол;
Є. листки великі, розсічені;
ІІІ рівень (кожне завдання 1, 5 балів)
1.  Яке значення в житті людини мають водорості?
2. У молодому світлому лісі між березами і осиками посадили ялини. Через 20 років берези і осики зникли і на їхньому місці з’явився темний ялиновий ліс. Поясніть, чому так сталося?
                                                            IV  рівень  (3 бала)
Поясніть переваги покритонасінних перед голонасінними.
6 клас
Узагальнення знань з теми:
"Різноманітність рослин"
                                                                  Варіант 2
                                                       І рівень ( по  0,5 балів) 
Позначте одну правильну відповідь
1. У клітинах бурих водоростей відкладається:
а) крохмаль     б)багрянковий крохмаль
в)ламінарин     г)філофорин
2. Покритонасінні рослини змогли витіснити голонасінних завдяки наявності:
а) квітки й плоду;                                   б) насіння;
в) розвиненої кореневої  системи     г)розвиненого стебла
3. Хвоя – це:
а)пагін                          б)видозмінений пагін
в) брунька                     г)листок
4. Фотосинтез у хвощів відбувається у:
а) стеблі                      б)листках
в)кореневищі              г)спорангіях
5. На найбільших глибинах здатні мешкати водорості:
а)зелені     б)бурі
в)червоні    г)діатомові
6. До папоротей відноситься:
а)щитник чоловічий        б) плаун баранець
в) спірогіра                       г)зозулин льон
 ІІ рівень  (кожне завдання 1 бал)
1.Із запропонованих відповідей виберіть дві або більше правильних
1. Виберіть характерні ознаки мохів:
А. у життєвому циклі переважає спорофіт;
Б. у життєвому циклі переважає гаметофіт;
В. мають  листкостеблову будову;
Г. спорангії зібрані у стробіли, які розміщуються на верхівці пагонів;
Д. мають  ризоїди;
Е. підземна частина – кореневище;
Є. спори  утворюються  у коробочці;
ІІІ рівень (кожне завдання 1, 5 балів)
1. Яке значення в житті людини мають покритонасінні рослини?
2. Встановлено, що бурелом здебільшого ялини вириває з коренем, а сосни ламає. Чому?
                                                            IV  рівень  (3 бала)
Поясніть переваги голонасінних перед папоротеподібними



Немає коментарів:

Дописати коментар